Allmänna villkor

Senast uppdaterat 30 augusti 2024.

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HUSHÅLLSNÄRA TJÄNSTER TILL KONSUMENT

Hemfrid i Sverige AB, org. nr. 556529–8444 ("Hemfrid") tillhandahåller hushållsnära tjänster såsom exempelvis städning, tvättning, strykning, fönsterputs, trädgårdsarbete, flytthjälp, enklare hantverk och barnpassning ("Tjänsterna").

Dessa allmänna villkor gäller mellan Hemfrid och en fysisk person ("Kunden") som beställer en eller flera av Tjänsterna från Hemfrid. Sådan beställning kan ske genom undertecknandet av ett uppdragsavtal, eller genom beställning av Tjänsterna via Hemfrids hemsida, i Hemfrids applikation, via en extern förmånsportal, per e-post eller per telefon. Beställningen/uppdragsavtalet, tillsammans med dessa allmänna villkor och eventuella andra bilagor, utgör det avtal mellan Hemfrid och Kunden som reglerar villkoren för Hemfrids tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden ("Avtalet"). För det fall det skulle förekomma motstridigheter mellan dessa allmänna villkor och beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) ska beställningen/uppdragsavtalet (inklusive eventuella bilagor) äga företräde framför dessa allmänna villkor.

1. HEMFRIDS TJÄNSTER

1.1 Kunden beställer Tjänsterna enligt gällande prislista, eller som ett abonnemang med fast månadsavgift, enligt vad som framgår av Avtalet.

2. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR VISSA AV TJÄNSTERNA

2.1 Flytt

Vid flytt av bohag gäller BOHAG 2010 – Allmänna flyttbestämmelser för konsumenter ("Bohag 2010") i dess helhet istället för dessa allmänna villkor med undantag för punkten 17 i Bohag 2010 som ersätts av punkten 18 i dessa allmänna villkor.

2.2 Barnpassning

Vid barnpassning gäller inte punkten 3.2 i dessa allmänna villkor. Utbyte av ordinarie personal vid fall av sjukdom eller annan frånvaro får endast göras efter särskilt godkännande av Kunden.

2.3 Andra tjänster

Om det för en specifik tjänst skulle gälla andra, eller ytterligare, villkor utöver vad som framgår av dessa allmänna villkor, kommer Hemfrid att tillhandahålla Kunden dessa villkor i samband med beställning av Tjänsten.

3. HEMFRIDS ÅTAGANDEN

3.1 Hemfrid ska utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet. Tjänsterna ska utföras med omsorg och på ett i övrigt fackmannamässigt sätt. Hemfrids personal ska inneha erforderlig utbildning för att utföra Tjänsterna och Hemfrid innehar de tillstånd som krävs för att utföra Tjänsterna på basis av kund inlämnad information.

3.2 Om det särskilt avtalats att viss angiven personal ska utföra Tjänsterna kommer Hemfrid göra sitt bästa för att åstadkomma detta. Vid sjukdom eller annan frånvaro, eller vid Kundens ombokning, har Hemfrid emellertid rätt att ersätta sådan angiven personal med annan personal.

3.3 Hemfrid har rätt att anlita underleverantörer för utförande av Tjänsterna. Hemfrid ansvarar dock fullt ut för sina underleverantörer såsom för sig själv.

4. KUNDENS ÅTAGANDEN

4.1 Kunden ska tillse att Hemfrid får tillträde till de utrymmen, samt tillgång den utrustning och det material som krävs för att Hemfrid ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

4.2 Kunden ska löpande informera och samråda med Hemfrid om förhållanden i hemmet som Hemfrid kan antas behöva få kännedom om för att kunna utföra Tjänsterna. Detta innefattar korrekt information om uppdragets omfattning. Kunden ska särskilt informera om renoveringar samt förekomsten av värdefulla och/eller ömtåliga föremål och material samt hur sådana föremål och material ska hanteras.

4.3 Hemfrid tar ansvar för nycklar som skriftligen kvitterats ut från Kunden. Om Kunden och Hemfrid kommer överens om att hantera nyckeln på annat sätt i samband med uppdraget sker det på Kundens egen risk. Kunden är skyldig att i samband med Avtalets upphörande hämta upp och kvittera ut nycklar som lämnats till Hemfrid på Hemfrids kontor, om inte annat skriftligen avtalats. Om Kunden inte hämtat ut sina nycklar inom en (1) månad från det att Hemfrid meddelat Kunden om att upphämtning ska ske, kommer Hemfrid att se till att nycklarna förstörs. Hemfrid kan på Kundens skriftliga begäran, skicka tillbaka nycklar till Kunden med rekommenderat brev eller på annat sätt. Sådant återlämnande sker dock helt på Kundens risk och Hemfrid bär inget ansvar i samband med detta.

4.4 Kunden ska tillse att Hemfrids personal vid utförande av Tjänsterna erbjuds en god och säker arbetsmiljö i enlighet med gällande lagar och förordningar.

4.5 Om Kund inte fullföljer sin del eller delar av åtagandet kan Hemfrid komma att debitera Kund enligt rådande prislista.

5. HEMFRIDS RÄTT ATT NEKA TJÄNSTER

5.1 Hemfrid har rätt att ensidigt vägra att utföra Tjänsterna om särskilda skäl föreligger. Med särskilda skäl avses exempelvis att Kunden eller medlemmar i Kundens hushåll inte uppträder på ett respektfullt sätt mot Hemfrids personal, har lämnat oriktig information i strid med punkt 4.2, att utrustning eller material som Kunden tillhandahåller inte är lämpliga för ändamålet, att Kunden inte kan garantera en god och säker arbetsmiljö för Hemfrids personal eller att det föreligger omständigheter som är av sådan art att Hemfrid bedömer att det saknas rimliga förutsättningar att utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

5.2 Vid de fall Hemfrid åberopar rätten att neka tjänsteutförande har Hemfrid rätt att debitera kund enligt gällande prislista.

6. OM- OCH AVBOKNING AV TJÄNSTER

6.1 Kunden har rätt att om- eller avboka utförandet av en Tjänst kostnadsfritt förutsatt att sådan om- eller avbokning sker minst fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts. Avser avbokningen en Tjänst som omfattas av ett abonnemang på veckostädning, gäller vad som framgår, enligt punkten 7 nedan.

6.2 Sker ombokning senare än fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 12,5 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

6.3 Sker avbokning senare än fem (5) vardagar före den dag då Tjänsten skulle ha utförts debiteras Kunden 25 procent av kostnaden för det aktuella Tjänstetillfället.

6.4 Avgifter för av och/eller ombokning är ej berättigade till RUT-avdrag.

7. SÄRSKLIDA VILLKOR FÖR ABONNEMANG

7.1 Om Kunden väljer att avboka utförandet av en Tjänst som omfattas av ett abonnemang sparas det antal timmar som motsvarar det outnyttjade Tjänstetillfället i en timbank som Kunden kan välja att använda vid ett senare tillfälle. Vid användning av timbankstimmar tillämpar Hemfrid sist in-först ut-principen.

7.2 Om inte annat särskilt överenskommits, kan Kunden maximalt spara det antal timmar som motsvarar (i) fem (5) Tjänstetillfällen om abonnemanget omfattar utförandet av Tjänster varje vecka eller (ii) tre (3) Tjänstetillfällen för övriga abonnemang, enligt Kundens abonnemang, i timbanken. Överskjutande tid kommer att debiteras Kunden.

7.3 Hemfrid förbehåller sig rätten att skriva ner sådana timmar i timbanken som inte utnyttjats inom ett (1) år från det att Tjänstetillfället avbokades.

7.4 Kunden har möjlighet att se sitt timbanksaldo i Hemfrids kundapplikation som går att ladda ner från App Store och Google Play.

8. ÅNGERRÄTT

8.1 Om Avtalet tecknats med Kunden på distans har Kunden ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal (Distansavtalslagen). Ångerrätten innebär att Kunden har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från Avtalets ingående.

8.2 Om Kunden utövar ångerrätten har Hemfrid rätt till en proportionell andel av det avtalade priset för de Tjänster som utförts tiden innan Kunden gav meddelande om utövande av ångerrätten.

8.3 Om Kunden önskar utöva sin ångerrätt ska Hemfrid underrättas om detta via e-post.

8.4 Om tjänsten har fullgjorts gäller Distansavtalslagen 2 kap. 11 §, vilket innebär att Kunden inte kan utöva ångerrätten om tjänsten fullgjorts och om Kunden i samband med bokningen har samtyckt till det.

9. PRISER OCH AVGIFTER

9.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänsterna framgår av Avtalet eller, om inget särskilt pris avtalats, av Hemfrids från tid till annan gällande prislista. Om annat inte särskilt anges är samtliga priser angivna inklusive mervärdesskatt och utan eventuellt RUT-avdrag eller ROT-avdrag.

9.2 Hemfrid har rätt att debitera Kunden en serviceavgift som motsvarar Hemfrids kostnader för städmedel material och utrustning samt RUT- eller ROT-administration.

9.3 Hemfrid har rätt att göra justeringar av avtalade priser baserat på utvecklingen av konsumentprisindex (KPI), lönejusteringar för anställda, andra förändringar i Hemfrids kostnadsbas, lag, myndighetsbeslut, skatter, tullar eller andra offentliga pålagor samt liknande situationer som påverkar priset för Tjänsterna. Prisjusteringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar en prisjustering har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av Hemfrids meddelande om prisjustering säga upp Avtalet till omedelbart upphörande.

9.4 Om Kunden under avtalsperioden utökar Tjänsternas omfattning eller om Hemfrid vid utförande av Tjänsterna tvingas vidta oförutsedda åtgärder för att kunna fullgöra sina åtaganden har Hemfrid rätt att debitera Kunden för utfört merarbete. Hemfrid har även rätt att debitera Kunden för merarbete som beror på att Kunden lämnat oriktiga uppgifter i strid med punkten 4.2.

9.5 Vid tjänster som omfattar trädgårdsarbete eller flytthjälp fakturerar Hemfrid en framkörningsavgift som motsvarar Hemfrids transportkostnader till Kundens bostad/lokal. Hemfrid har även rätt att fakturera Kunden en reseavgift för andra Tjänster om Kundens bostad/lokal ligger längre än 1,3 kilometer från kollektivt färdmedel och/eller om gångvägen från kollektivt färdmedel är osäker ur arbetsmiljöhänseende och/eller om avgångarna med kollektivt färdmedel innebär att den totala restiden blir orimligt lång ur ett arbetsmiljöperspektiv.

10. RUT- OCH ROTAVDRAG

10.1 Hemfrid ansvarar för att ansöka om RUT- och/eller ROT-avdrag hos Skatteverket. Kunden är ensamt ansvarig för att säkerställa att denne har rätt till RUT- eller ROT-avdrag för Tjänsterna. Hemfrid följer i denna del från tid till annan tillämpliga lagar och regler för RUT- och ROT-avdrag.

10.2 Kunden har rätt att begära RUT- eller ROT-avdrag för en del av kostnaden för Tjänsterna, om och i den mån RUT- eller ROT-avdrag är tillämpligt. Kunden ska informera Hemfrid om Kunden avser att utnyttja RUT- eller ROT-avdrag.

10.3 Om Skatteverket senast sex år efter det aktuella beskattningsåret skulle finna att kunden inte har rätt till rutavdrag, är det kundens skyldighet att erlägga den delen till Hemfrid. För mer information om RUT- och ROT-avdrag, se www.skatteverket.se.

11. BETALNING

11.1 Utförda Tjänster faktureras i efterskott och betalning ska ske på i fakturan angivet förfallodatum.

11.2 Vid utebliven betalning har Hemfrid rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) samt eventuell påminnelseavgift enligt lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.

11.2 Vid Kundens dröjsmål med betalning har Hemfrid rätt att omedelbart avbryta utförandet av Tjänsterna och leverans av produkter (om tillämpligt), eller frysa Tjänsterna. Frysning av Tjänsterna innebär att inbokade Tjänstetillfällen tas bort och att nya Tjänstetillfällen inte kan bokas in av Kunden förrän Kunden till fullo betalat förfallna belopp till Hemfrid.

11.3 Eventuella invändningar från Kunden mot fakturan ska göras senast samma dag som fakturans förfallodag.

12. FÖRSÄKRING

12.1 Hemfrid ska under avtalsperioden inneha en ansvarsförsäkring och, i förhållande till Tjänster som utgör flytthjälp, en transportansvarsförsäkring som är lämplig i förhållande till Tjänsterna som omfattas av Avtalet. Hemfrids försäkring omfattar inte skador orsakade av Kunden.

12.2 I de fall kunds reklamation hanteras av Hemfrids försäkringsbolag kan den komma att hanteras till fullo av försäkringsbolaget inklusive fortsatt dialog med kund.

12.3 Kunden ska under avtalsperioden inneha en hemförsäkring som omfattar de utrymmen där Tjänsterna ska utföras.

13. UTEBLIVEN ELLER FELAKTIGT UTFÖRD TJÄNST

13.1 Om Hemfrid inte utför en Tjänst och det inte beror på omständigheter hänförliga till Kunden, ska Kunden inte debiteras för den aktuella Tjänsten.

13.2 Vid fel eller brist i Hemfrids utförande av en Tjänst ska Kund återkomma inom 48 timmar efter att Tjänsten har utförts och Hemfrid ges möjlighet att avhjälpa felet/bristen inom skälig tid. Om felet/bristen inte kan avhjälpas, eller om felet/bristen kvarstår efter Hemfrids försök till avhjälpande, kan Kunden ha rätt till prisavdrag.

13.3 Ersättning för skador på egendom som uppstår vid Hemfrids utförande av en Tjänst utgår endast om Kunden kan visa att Hemfrid orsakat den påstådda skadan.

13.4 Kunden ska reklamera fel eller brist avseende en utförd Tjänst till Hemfrid inom skälig tid från det att Kunden märkt, eller borde ha märkt, felet/bristen.

13.5 Om Kunden önskar reklamera en Tjänst ska Hemfrid underrättas om detta via e-post. Kunden ska använda av Hemfrid anvisat formulär eller följa andra av Hemfrid givna instruktioner för reklamation och inkomma med sådant underlag (exempelvis bilder och information) som efterfrågas i formuläret.

14. ANSVARSBEGRÄNSNING

14.1 Hemfrid ansvarar endast för direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel eller brist i Hemfrids utförande av Tjänsterna. Hemfrid ansvarar därmed aldrig för indirekta skador såsom exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semesterersättning, eller annan indirekt skada eller följdskada.

14.2 Hemfrids totala ansvar för skador som uppstår under Avtalet ska för varje kalenderår vara begränsat till ett maximalt belopp motsvarande ett (1) prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).

14.3 Ansvarsbegränsningen i punkterna 14.1 och 14.2 gäller inte för skador som uppstår i form av personskador eller om grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger på Hemfrids sida eller annars följer av tvingande lag.

14.4 Hemfrid ersätter inte skador som uppkommit på grund av att Kunden uppgivit felaktig, eller underlåtit att uppge, information om särskilt värdefulla eller ömtåliga föremål enligt punkten 4.2 ovan. Hemfrid ersätter inte heller förslitningsskador på fast och lös egendom såsom inventarier, golv och fönster som uppkommer vid normalt och ansvarsfullt utförande av Tjänsterna. Vid eventuell reklamation om skada på fönster följer Hemfrid gällande riktlinjer för kvalitetsbedömning och reklamationshantering av planglas (Svensk Planglasförening)

14.5 Om Kunden på grund av oaktsamhet eller försummelse varit medvållande till den skada som uppstått, ska Hemfrids ansvar jämkas i förhållande till omfattningen av Kundens medvållande.

14.6 Storleken på ersättning för skadad egendom som Hemfrid har konstaterats ansvarig att betala, med förbehåll för vad som i övrigt framgår av kapitel 14, utgår från egendomens marknadsvärde och skadans omfattning, vilket innebär att exempelvis avdrag på grund av ålder och slitage kan komma att göras mot egendomens inköpspris. Hemfrid ansvarar inte för införskaffande av eventuell ersättningsegendom eller för reparation av skadad egendom.

15. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING

15.1 Om inte annat framgår av Avtalet gäller det tills vidare från och med det undertecknandet och kan sägas upp av endera parten med iakttagande av en (1) månads uppsägningstid.

15.2 För Tjänster som omfattas av ett abonnemang upphör Avtalet att gälla den sista dagen i efterföljande månad då uppsägningen sker.

15.3 Kunden måste betala för samtliga Tjänster som har utnyttjats och Kunden har efter Avtalets upphörande två (2) månader på sig att använda de timmar som finns sparade i Kundens timbank enligt punkten 7.1 ovan. Timmarna kan inte återbetalas.

15.4 Om någon av parterna väsentligen bryter mot bestämmelserna i Avtalet och inte vidtar rättelse inom tio (10) dagar efter mottagandet av en skriftlig begäran, har den andra parten rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.

16. PERSONUPPGIFTER

16.1 Hemfrid behandlar personuppgifter hänförliga till Kunden och i vissa fall Kundens närstående i samband med Tjänsternas utförande. För mer information om Hemfrids behandling av personuppgifter, se Hemfrids Intergritetspolicy.

17. ÖVRIGT

17.1 Kunden har inte rätt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan. Hemfrid har dock rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet till annan, under förutsättning att Kunden skriftligen meddelas om detta.

17.2 Dessa allmänna villkor kan från tid till annan komma att ändras av Hemfrid. Justeringar ska meddelas Kunden minst en (1) månad i förväg. Om Kunden inte accepterar de justerade villkoren har Kunden rätt att inom två (2) veckor från mottagandet av Hemfrids meddelande om villkorsändring säga upp Avtalet enligt uppsägningstiden i punkt 15.2

18. TVIST OCH LAGVAL

18.1 Om tvist uppstår och parterna inte kan lösa denna på egen hand har Kunden rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden med adress Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, i den mån nämnden är behörig att pröva frågan.

18.2 Svensk rätt ska tillämpas på Avtalet.

18.3 Tvist med anledning av Avtalet ska avgöras av Stockholms tingsrätt. Kunden har dock rätt att väcka talan vid rätten i den ort där Kunden har sin hemvist i enlighet med 10 kap. 8a § rättegångsbalken.